Silloin, kun maailma eli aikaa ilman tekniikkaa ja sosiaalista mediaa, viestintä hoidettiin pääasiassa kasvokkain. Naapurille kerrottiin, mistä kannattaa käydä ostamassa parhaalla hinta-laatusuhteella vaatteita tai kenen putiikkia välttää. Sittemmin viestinnän avuksi otettiin myös sanomalehdet mainoksineen ja mielipidepalstoineen — unohtamatta myös perinteisiä kirjeitä.
Nyt on vuosi 2018. Jos erehdyt puhumaan kännykkäsi ääressä siitä, miten haaveilet lomamatkasta Brasiliaan, voit olla varma, että viimeistään huomenna Facebook yrittää mainostaa sinulle lomamatkaa sinne. Suositut bloggaajat tahkovat rahaa sillä, että antavat mielipiteensä yritysten tuotteista tai palveluista. Yrityksen maine voi kaatua sekunneissa, kun ihmiset ovat kännykkäkameroineen paikalla väärällä hetkellä. Viestintä on nopeaa. Siinä missä mummomme ja pappamme joutuivat odottamaan rakkaaltaan kirjettä useita päiviä, me hermostumme, jos WhatsApp-ääniviestiimme ei reagoida minuuteissa.
Olemme Karpalokodeilla pohtineet koko viime kesän viestintää. Pohtiminen ei lopu — tuskin se edes ikinä loppuu. Viestintää kun voi kehittää ja hioa vaikka maailman tappiin saakka. Olemme työstäneet viestintästrategiaa ja ‑suunnitelmaa viestintämme tueksi. Olemme kyselleet työntekijöiltä toiveita kasvokkain, paperisesti ja anonyymisti. Olemme istuneet Keski-Suomen yhteisöjen tuki ry:n Viestintäringin tapaamisessa. Olemme lyöneet päitä yhteen ja pohtineet itseksemme.
Jos jotain olemme oppineet, niin sen, että viestintä koskettaa organisaation jokaista henkilöä. Kun hoitajat kohtaavat asiakkaat, tapahtuu viestintää. Kun toiminnanjohtaja lähettää sähköpostin, tapahtuu viestintää. Kun julkaisemme arjen tähtihetkiä Facebookissa, tapahtuu viestintää. Kukaan ei pääse viestinnältä karkuun, vaikka joskus täydellinen some- ja uutispimento tekisi itse kullekin hyvää.
Sloganiksemme valikoitui reilu vuosi sitten ytimekäs Välittämisen kulttuuria. Se pitää sisällään myös viestinnän tärkeyden. Viestinnän avulla osoitamme välittävämme. Osoitamme sen asukkaillemme, kun kohtaamme heidät kasvokkaisessa vuorovaikutuksessa. Osoitamme sen heidän läheisilleen postaamalla arjen hetkiä Facebookiin. Osoitamme sen työntekijöille kyselemällä heiltä heidän jaksamisestaan ja työhyvinvoinnistaan. Osoitamme sen yhteistyökumppaneillemme julkaisemalla vuosikertomuksen, joka osoittaa läpinäkyvyyttämme.
Haluamme, että viestintämme on teistä miellyttävää. Siksi heitämmekin pallon sinne ruudun toiselle puolelle. Mitä sinä haluaisit nähdä Karpalokotien Facebookissa? Miten tavoitamme sinut parhaiten? Mitä haluat kuulla meistä?
Tästä me olemme kiinnostuneita, koska välitämme.