Työhyvinvointi. Tätä sanaa käytetään usein, mutta harvoin pohditaan, mitä se oikeastaan on? Onko se mukavia työkavereita, onnistunutta esimiestoimintaa vai sitä, että työnteosta nautitaan? Kuka on vastuussa työhyvinvoinnista — työntekijä itse, työkaverit, esimies vai kenties mahdolliset asiakkaat?
Karpalokotien työntekijät osallistuivat 17.5. DIKO-hankkeen järjestämään TYHY- eli työhyvinvointi-iltapäivään. Iltapäivän tarkoituksena oli viettää aikaa yhdessä sekä pohtia työhyvinvointiin liittyviä asioita erilaisten aktivoivien tehtävien parissa. Pohdittavana olikin muun muassa työpaikan solmujen aukaisut, oman käytöksen vaikutus työyhteisön hyvinvointiin, monen ihmisen kautta liikkuneiden tietojen oikeellisuus sekä työyhteisön arvot.
Sosiaali- ja terveysministeriö määrittelee työhyvinvoinnin kokonaisuudeksi, joka koostuu työstä ja sen mielekkyydestä, terveydestä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Työntekijöiden ammattitaito, työyhteisön ilmapiiri sekä motivoiva johtaminen lisäävät työhyvinvointia. (STM.)
STM:n määritelmä työhyvinvoinnille jää melko abstraktille tasolle — ja niin se jää usein myös arkipuheessakin. TYHY-päivässä pääsimmekin pohtimaan työhyvinvointiin liittyviä asioita konkreettisella tasolla. Jokainen työntekijä muun muassa teki oman paperilennokin, johon kirjoitettiin yksi asia, josta on valmis luopumaan työyhteisön hyvinvoinnin vuoksi. Päivän päätteeksi nämä lennokit poltettiin nuotiolla. Luopuminen koettiin liian jyrkäksi sanaksi, joten yhdessä tuumin päätettiin polttaa lennokit symboloimaan omien tapojen ja käytöksen kehittämistä. Lisäksi työntekijät pääsivät kirjoittamaan paperilapuille jokaisesta työkaveristaan positiivisia asioita. Papereita jaettaessa useasta suunnasta kuuluikin, miten harvoin samoja asioita tulee sanottua kasvokkain.
Iltapäivän menoja seuratessa mieleeni juolahti useita konkreettisia seikkoja, jotka edistävät työhyvinvointia Karpalokodeilla. Työkaverin kanssa jaettu huumorintaju, asiakkaan tähtihetken huomaaminen ja tikkupullan paistamisen opastus ovat pieniä asioita mutta kokonaisuuden kannalta tärkeitä. Päällimmäisenä TYHY-päivästä välittyi se, miten työntekijät nauttivat toistensa seurasta. Viihtyisä työyhteisö auttaa jaksamaan työssä. Oma roolini Karpalokotien työyhteisössä on hieman poikkeava, sillä olen viime kesästä lähtien tehnyt (kesä)työtäni lähinnä vain toimistolla. Tämän reilun vuoden aikana on ollut ilo huomata, miten Karpalokotien työyhteisö on napannut minut hyvin mukaansa. Eilenkin jopa välillä hämmästyin, että minulle vieraammat työntekijät muistivat nimeni ja miten kuvaavia asioita sain omaan lappuuni. Työyhteisö ei todellakaan muodostu niistä fyysisesti lähellä olevista työkavereista, vaan jokainen säätiön toimija antaa oman osansa työyhteisöön ja sitä kautta työhyvinvointiin.
Vaikka mukavat työkaverit ovat tärkeä osatekijä työhyvinvoinnissa, mielestäni tärkein työhyvinvoinnin edistäjä on kuitenkin oma asenne. Vain me itse voimme päättää siitä, lähdemmekö työpaikalle hymy huulilla vai nyrpeä ilme kasvoilla. Seuraavalla kerralla, kun havahdun ajattelemasta sitä, että työhyvinvointini olisi riippuvainen muista tekijöistä, voisinkin katsoa peiliin ja miettiä omaa käytöstäni. Kehun antaminen työkaverille ei vie aikaa kuin 10 sekuntia, ja iloisella mielellä jaksaa tehdä töitä tehokkaammin. Hyvässä lykyssä iloinen mieliala tarttuu myös muihin työntekijöihin.
TIINA VIERTAMO
Karpalokotien kesätyöntekijä
Lähteet: