Kelan korvaamiin taksimatkoihin tuli muutoksia 1.7. alkaen
Suurimmalle osalle Karpalokotien asukkaista kuuluu Kelan korvaamat taksimatkat. Näin ollen heinäkuun alusta voimaan tullut muutos Kelan korvaamista taksimatkoista koskettaa myös Karpalokotien arkea.
Mistä oikein käytännössä on siis kyse?
1.7. alkaen Kelan korvaaman taksimatkan voi saada ainoastaan tilaamalla sen Kelan alueelliselta sopimuskumppanilta. Mikäli taksi tilataan muuta kautta, kyydistä ei voi saada korvausta.
Toisin sanoen korvattava taksimatka etenee seuraavalla tavalla:
- Taksi tulee tilata maksuttomasta alueellisesta tilausnumerosta edeltävänä päivänä viimeistään kello 14:00.
- Sinulle kerrotaan puhelun yhteydessä, mihin aikaan taksi noutaa sinut. Huomioithan sen, että samassa taksissa voi olla myös muita matkustajia ja tämä saattaa vaikuuttaa matkustusaikoihin.
- Taksin saapuessa näytä Kela-korttisi kuljettajalle ennen matkan alkamista. Saat samantien matkakorvauksen, ja sinulle jää maksettavaksi enintään 25 euron omavastuu. Myös alle 25 euron maksu kerryttää vuosiomavastuuta!
Mikäli tarvitset taksia äkillisesti, taksi ei saavu sovittuna aikana, tilaamaasi matkaan tulee muutoksia tai matka peruuntuu, ota yhteyttä viipymättä alueelliseen tilausnumeroon. Keski-Suomen alueellinen tilausnumero on 0800 30 2259.
Miten tämä muutos koskettaa Karpalokotien asukkaita?
Ennen muutosta asukkaat saivat tilata itselleen haluamansa taksin edestakaiselle matkalle, ja taksikuski odotti asukasta meno-paluu-kyytien välisen ajan. Muutoksen myötä mahdollisuus tietyn taksin tilaamiseen ei ole näin yksinkertaista. Tilausvälitysyhtiö määrää asiakkaalle sen taksin, joka on lähimpänä saatavilla tai mahdollisesti kulkemassa asiakkaan noutopaikan ohi. Tällä pyritään siihen, että taksien asiakaspaikat olisivat mahdollisimman täynnä eikä esimerkiksi kaksi yhden asiakkaan taksia ajaisi peräkkäin samaan suuntaan.
Karpalokotien asukkaille muutos on ollut haastava. Ennen he pystyivät luottamaan siihen, että tutun taksikuskin kanssa hoidettiin sekä meno- että paluukyyti ja yhteistyö sujui mutkattomasti. Uudistus aiheuttaa asukkaille turhaa stressiä, sillä uudet ihmiset ja heidän kanssaan toimiminen on välillä väsyttävää, kun vanhoihin toimintatapoihin ei voi enää nojata. Lisäksi se, että meno- ja paluumatkoilla taksikuski voi vaihtua, on kuluttavaa.
Oikeus vakiotaksin eli tutun taksinkuljettajan käyttöön säilyy alle 16-vuotiaalla tai vaikeasti sairaalla lapsella. Lisäksi oikeus vakiotaksiin voidaan myöntää muille terveydentilan ja kuljetuksen aikana tarvittavan avun tarpeen perusteella. Tällöin myöntämiseen tarvitaan terveydenhuollosta pitkäaikainen todistus oikeudesta taksin käyttöön. Selvittääkseen sen, voisiko vakiotaksia käyttää, tulee soittaa Kelan palvelunumeroon 020 692 204. Vaikka vakiotaksiasiakkuus myönnettäisiin, tilausvälityskeskuksen tulee pystyä osoittamaan asiakkaalle vakituinen kuljettaja tai aiemmin käyttämän kuljettajan tulee kuulua Kelan nykyisiin palveluntuottajiin.
Tämä uudistus on herättänyt paljon tunteita ja keskusteluja Karpalokodeilla. Muutoksia tulee ja niihin on sopeuduttava, mutta tietynlainen kriittisyys on myös hyvä pitää mielessä. Voisiko seuraava askel ollakin, että oikeutta vakiotaksiin laajennettaisiin koskemaan myös kehitysvammaisia?
Lähteet:
https://www.kela.fi/vakiotaksiasiakkuus
https://www.kela.fi/-/muutoksia-kelan-korvaamiin-taksimatkoihin‑1–7‑2018
https://www.kela.fi/nain-tilaat-taksin